Partner oldal

gamesfbanner

Címkék

.net (1) 2013 (1) 7 (1) ada (1) ajánló (1) amd (2) amiga (1) Android (1) android (5) apokalipszis (1) apple (2) arm (9) arma2 (2) armaii (1) ArmA II (1) asm (1) assassins (1) assembly (2) Barátok (1) basictexteditor (2) belépés (1) Bochs (1) C# (2) c# (1) ce (1) creed (1) csharp (1) Day-Z (1) Dayz (1) dayz (1) dos (3) download (1) ea (1) eastereggs (1) ecetrotech (1) ede (1) electro (1) elemzés (2) érdekes (35) érdekesség (2) értékelés (1) exe (2) facebook (1) felvétel (1) firefix (1) Firefox (1) FTP (1) galaxy (1) galaxy y root (1) gaming (1) Gecko (1) google (1) gta (2) GTA (1) GTA Vice City (1) gui (5) gyűjtemény (1) halo (1) handheldpc 2000 (1) handheld pc 2000 (1) hp (2) hpc2000 (1) ibm (1) ie (1) intel (3) internet (2) iOS (1) iv (1) IV (1) játék (3) jobs (1) jornada (4) kamu (1) kamu ncore regisztráció (1) kde (1) keresés (1) kicsi (2) kubuntu (2) leltár (1) letöltés (1) linux (8) login (1) maps (1) menuette (1) metro (2) microsoft (13) Microsoft (2) MicrosoftVisual (1) mikroprocesszor (4) minix (1) ms-dos (1) nchief (1) ncore (1) neptune (2) nexus 7 (1) nitler (1) nt (1) one (1) oprendszer (24) os/2 (1) összehasonlítás (1) ötletek (1) pandemic (1) pc (5) playstation (1) processzor (10) program (1) programozás (11) ps4 (1) qdos (1) reactos (1) register (1) regisztrálció (1) robot (1) root (1) saboteur (1) samsung (1) samsung galaxy y (1) source (1) start (1) studio (1) surface (1) szimulátor (1) telefon (1) teszt (2) tojások (1) túlélés (1) ubuntu (1) újdonságok (1) unix (2) update.zip (1) valódi-egymagos (1) vatera (1) verseny (1) vicces (1) Vice City (1) villám (11) vincseszter (1) visual studio (2) vs (1) wince (1) winceprograms.tk (1) Windiws (1) Windows (2) windows (35) windows ce (1) windows ce 3.0 (1) windows phone (1) winworld (3) xboxone (1) y (1) youtube (1) Zombi (1) zombik (1) Címkefelhő

Linux és a játékok.... Ugyan már...

2013.01.12. 22:35 :: jakab95

A címben szereplő mondat pár éve tényleg megállta volna a helyét, ám manapság a Linux egy igen jól fejlett platformmá nőtte ki magát, amely immáron olyan nagy cégeknek is megfelel, mint a Valve. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a Steamet már tesztelik egyes disztribúciókon, az eredmények pedig lenyűgözőek. Ámde nem ez volt az első próbálkozás a Linux szórakoztatásra való felhasználására. Talán legtöbbünknek fel sem tűnt, hogy mikor az okostelefonunkat (nekem nincs, csak tabletem) elővéve elindítunk valamilyen játékot, akkor is nagy valószínűséggel, amennyiben nem Apple termékünk van, vagy nem a Windows Phone felhasználók népes táborához tartozunk, nagy valószínűséggel Linuxon futtatjuk azt. Az Android, a Symbian, a Maemo, a WebOS, de még a kérészéletű MeeGo is a nyílt forrású rendszeren alapul. Némelyik eléggé eltér az asztali változatoktól mind felépítésében, mind kinézetében, így az arra írt alkalmazások nem indulnak el nagy gépeken, nem mellesleg ezek ARM processzoron képesek csak működni.

Nem egy nagy PC-s játék jelent már meg parányi hordozható eszközeinkre, például a GTA III, sőt, már a Vice City is. Már vannak igazi platformjátékok is, mint a Modern Combat, mely csak Androidon, WebOS-en, iOS-en és Bada-n futtatható, Windowson nem. A nagy érdeklődést most már nem csak a szoftveripar, hanem a hardvergyártás is próbálja meglovagolni, így már a Sony is kiadott egy játékokra kialakított telefont az Xperia Play személyében, de már készülőfélben van az első Androidos konzol is, az Ouya. 

Ez mind szép és jó, de az egyik legfontosabb platform, a PC, még mindig nem áll elég jól. A Steam sikere még közel sem garantált sajnos, és sokáig kell arra várni, hogy a Valve-on kívül más cég is portolja a játékait. Ugyanakkor nem arról van szó, hogy nincs mivel játszani Linuxon, hanem pusztán arról, hogy nincsenek olyan húzónevek, melyek miatt érdemes lenne fontolgatni a váltást, továbbá a driverek is sok problémát okoznak. Igaz, pédául az Ubuntu már minden egyéb külső meghajtóvezérlő program nélkül képes elfutni szinte bármilyen PC-n, de azért ahhoz, hogy a maximális teljesítményt elérjük, szükségünk van a külön, a mi hardverünkhöz igazított illesztőre.

játékok_1.pngAmint látszik játékokból nincs hiány

hiba.png

Egy driverrel lehet, hogy már nem boldogul el egy átlagfelhasználó.

Ezt a két képet Kubuntu Linuxon készítettem. Jól látható, hogy mennyi program íródott rá, és az is, hogy egy driver feltelepítése néha gondot jelenthet egy kezdőnek. Remélhetőleg a Steam némileg javít ezen, talán a nagy cégek is jobban odafigyelnek a Linux alá írott illesztőikre, és sikerül egy otthoni használatra már minden tekintetben alkalmas rendszert összehozni. Ahogy írtam, eddig a részeredmények biztatóak. Egyes híresztelések szerint egyazon konfiguráción az Ubuntu-OpenGL páros 30%-kal gyorsabban futtatja a játékokat, mint a megszokott Windows-DirectX.

9 komment

Címkék: microsoft windows linux érdekes kubuntu arm

A bejegyzés trackback címe:

https://electrotech.blog.hu/api/trackback/id/tr175014633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jakab95 2013.01.13. 18:49:11

Tisztelt ap! Láttam hozzászólásodat, kár, hogy törölted. Én sem írtam, hogy a Linux kiszorítaná a Windowst a desktop szegmensből, csupán azt, hogy esélye van nagyobb teret nyerni. Ameddig nem lesz egy tényleg nagy összefogás a disztrubok készítői között, nem nagyon esélyes egy felemelkedés. Túl széttagolt az egész. A Steam Ubuntu-s kiadása pedig az ARM-nek is nagy lehetőség lenne a desktop piacon.

Nem mellesleg én nem vagyok egy elvakult Linuxos, Windowst használok főként. Linuxot csak tesztelésre, illetve a laptopon, mert azon amúgy sem játszanék.

Andris2009 2013.01.13. 20:51:12

Pár hónapja feltelepítettem az Ubuntut, eléggé lelkesen álltam neki, de sajnos igen nagy csalódás volt, a felhasználóbarátság legapróbb szikrái is hiányoznak belőle, ami pedig mindennek az alja, hogy egy egyszerű DVD-t nem játszik le, az alkalmazás pedig ami lejátszaná (ilyen alkalmazásból egyébként 1 db volt a szoftverközpontban) pénzbe került volna. Ennyit a nyílt forráskódról meg a felhasználóbarátságról dióhéjban. Néhány hónap múlva visszatértem a windows-hoz, az ubuntut pedig senkinek nem ajánlom, teljesen életképtelennek és használhatatlannak tartom (pedig játékokat meg sem próbáltam rá telepíteni) de a legalapvetőbb dolgokra is csak alig-alig használható.

Andris2009 2013.01.13. 20:53:03

Természetesen filmes DVD-re gondolok, ha esetleg ez nem lett volna egyértelmű.

jakab95 2013.01.14. 06:44:31

Az Ubuntu nekem sem jött be, igaz, én a grafikus felülete után nem mentem bele mélyebb dolgokba, hagytam a fenébe. A Unity a Dash-on kívül szerintem egy szemét. A laptopon Kubuntu van, azzal meg vagyok elégedve, igaz, DVD-t még nem játszottam vele, de ennek utánanézek. Azzal csak (ahogy már régebbi cikkemben írtam) a Muon szoftverközpont volt a bajom, de azt rövid úton cseréltem egy Ubuntu szoftverközpontra.

Razak 2013.01.15. 15:43:54

@Andris2009: Nem tudom, hogy Ubuntuval hogy-hogy nem tudtál filmet lejátszani. Pl. ott van a VLC. Az bármit lejátszik és megeszik és ingyen van.

jakab95 2013.01.15. 16:29:28

VLC-vel én is próbáltam, nekem sem ment. Mivel a felhasználói kényelmet tesztelem, így nem megyek bele abba, hogy mit és hogyan kell hozzá letölteni, hogy menjen, ha alaplehetőségekkel nem megy, nem próbálkozom tovább. Windowson az XP alap Media Playere is lejátssza. Itt nem a képességbeli hiányról van szó, hanem a komplikáltságáról.

Andris2009 2013.01.16. 03:08:55

@Razak: én sem akartam elhinni de sajnos tény, ha nem hiszel nekem, próbáld ki, tegyél be egy nem másolt, hanem eredeti dvd filmet és az Ubuntu nem fogja lejátszani se vlc-vel, se semmivel, utánaolvastam, egyetlen progi van a szoftverközpontban, ami játsza a nem másolt dvd-ket, asszem 20 dollár körüli áron. Ennyit az Ubunturól. Ezek után a következő lépésem, szerintem érthető módon az uninstall és a windows újratelepítése volt.

Játék 2013.01.16. 17:22:21

Mi annak az Assassin's Creed nek a teljes neve ami a fenti képen is látható?

jakab95 2013.01.16. 18:11:02

Assassins Creed... Ennyi, ha jól tudom, de nem saját a kép, szóval nem mondom biztosan.
süti beállítások módosítása