A címben szereplő mondat pár éve tényleg megállta volna a helyét, ám manapság a Linux egy igen jól fejlett platformmá nőtte ki magát, amely immáron olyan nagy cégeknek is megfelel, mint a Valve. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a Steamet már tesztelik egyes disztribúciókon, az eredmények pedig lenyűgözőek. Ámde nem ez volt az első próbálkozás a Linux szórakoztatásra való felhasználására. Talán legtöbbünknek fel sem tűnt, hogy mikor az okostelefonunkat (nekem nincs, csak tabletem) elővéve elindítunk valamilyen játékot, akkor is nagy valószínűséggel, amennyiben nem Apple termékünk van, vagy nem a Windows Phone felhasználók népes táborához tartozunk, nagy valószínűséggel Linuxon futtatjuk azt. Az Android, a Symbian, a Maemo, a WebOS, de még a kérészéletű MeeGo is a nyílt forrású rendszeren alapul. Némelyik eléggé eltér az asztali változatoktól mind felépítésében, mind kinézetében, így az arra írt alkalmazások nem indulnak el nagy gépeken, nem mellesleg ezek ARM processzoron képesek csak működni.
Nem egy nagy PC-s játék jelent már meg parányi hordozható eszközeinkre, például a GTA III, sőt, már a Vice City is. Már vannak igazi platformjátékok is, mint a Modern Combat, mely csak Androidon, WebOS-en, iOS-en és Bada-n futtatható, Windowson nem. A nagy érdeklődést most már nem csak a szoftveripar, hanem a hardvergyártás is próbálja meglovagolni, így már a Sony is kiadott egy játékokra kialakított telefont az Xperia Play személyében, de már készülőfélben van az első Androidos konzol is, az Ouya.
Ez mind szép és jó, de az egyik legfontosabb platform, a PC, még mindig nem áll elég jól. A Steam sikere még közel sem garantált sajnos, és sokáig kell arra várni, hogy a Valve-on kívül más cég is portolja a játékait. Ugyanakkor nem arról van szó, hogy nincs mivel játszani Linuxon, hanem pusztán arról, hogy nincsenek olyan húzónevek, melyek miatt érdemes lenne fontolgatni a váltást, továbbá a driverek is sok problémát okoznak. Igaz, pédául az Ubuntu már minden egyéb külső meghajtóvezérlő program nélkül képes elfutni szinte bármilyen PC-n, de azért ahhoz, hogy a maximális teljesítményt elérjük, szükségünk van a külön, a mi hardverünkhöz igazított illesztőre.
Amint látszik játékokból nincs hiány
Egy driverrel lehet, hogy már nem boldogul el egy átlagfelhasználó.
Ezt a két képet Kubuntu Linuxon készítettem. Jól látható, hogy mennyi program íródott rá, és az is, hogy egy driver feltelepítése néha gondot jelenthet egy kezdőnek. Remélhetőleg a Steam némileg javít ezen, talán a nagy cégek is jobban odafigyelnek a Linux alá írott illesztőikre, és sikerül egy otthoni használatra már minden tekintetben alkalmas rendszert összehozni. Ahogy írtam, eddig a részeredmények biztatóak. Egyes híresztelések szerint egyazon konfiguráción az Ubuntu-OpenGL páros 30%-kal gyorsabban futtatja a játékokat, mint a megszokott Windows-DirectX.